“IMPERATORIAUS LAIVYNAS DEGA” Kražiuose

Kategorija: Naujienos/skelbimai | 0

Christian Narkiewicz-Laine yra laikomas vienu įtakingiausių Skandinavijos poetų pastaraisiais dešimtmečiais ir vienu lyderiaujančių Suomijos konceptualaus ir šiuolaikinio meno kūrėjų. Taip pat jis yra Lietuvos pilietis ir didikų Narkevičių-Kacucevičių (Narkiewicz-Kacuiciewicz) bei Radvilų (Radziwiłł) šeimų, kilusių iš Kražių, palikuonis iš motinos pusės. Savo laiką dabar jis dalina tarp Europos ir Jungtinių Amerikos Valstijų, dirba Galenos mieste, Ilinojaus valstijoje, prie Misisipės upės krantų.

Paskutinis suomių-lietuvių kilmės menininko ir poeto Christian Narkiewicz-Laine poetinis ir konceptualus darbas yra romantinė instaliacija, atkurianti menamą 1514 m. įvykį, kuomet poetas Romos Imperatoriaus Maksimiliano I (1459-1519) buvo siųstas į epinę kelionę ištirti ir įsisavinti naujai atrastas Centrinės ir Pietų Amerikos teritorijas. Ši kelionė – paties poeto aprašyta trumpa istorija “Tragiška laimės ir likimo kronika”, kuri baigiasi imperatoriaus laivyno gaisru Pietų Karibų salos Jukatano pakrantėje.

„IMPERATORIAUS LAIVYNAS DEGA“ buvo įkvėptas didžių XVIII -XIX a. karinio jūrų laivyno tapybos šedevrų, o svarbiausia – rusų tapytojo Ivano Aivazovskio (Ivan Aivazovsky) darbų, iš kurių menininkas pastaruoju metu sėmėsi savo įkvėpimo. Narkiewicz-Laine, savo 5 dienų instaliacijos metu 2013 m. spalį Misisipės upėje konceptualiai atkartojo kelias I. Aivazovskio pavaizduoto mūšio scenas, naudodamas Ispanų galiono laivų prototipus. Menininkas atliko instaliacijos foto/video dokumentaciją, kuri ir bus pristatyta Kražių M. K. Sarbievijaus kultūros centro galerijoje parodos metu, lydima katalogo su fotografijomis ir pasakojimo tekstu. Pastarajame imperatoriaus kartografas  (pats menininkas-poetas) kelia bures iš Europos į Naująjį Pasaulį ir per neatrastus Amazonės tyrus lydi ispanus legendomis apipinto Opiros arba El Dorado miesto ieškojimuose. Poetas aprašo kelionės sunkumus ir ispanų žiaurumą; jų armijas ir misionierius, geidžiančius ir besivaikančius aukso, ko pasekmė prievartavimai, plėšikavimas, godumas ir mirtis. Poetas rašo: “Visos mūsų atrastos teritorijos ispanų buvo pažymėtos kraujo ir masinių skerdynių”. Galiausiai, pasiglemžę taip ieškotus pirmykščių amerikiečių karalystės lobius, konkistadorai pagaliau sugrįžta į savo laivus. Kyla keli maištai ir ekspedicijos pabaigoje poetas atsiduria atskirtas valtyje už borto su kitais sukilėliais Atlanto vandenyno Pietuose. Prisišvartavusius Jukatano pakrantės saloje be vandens ir maisto atsargų, juos užpuola piratai ir visa jų ispaniška flotilė sunaikinama. Čia poetas rašo apie fortūnos ir likimo ironiją, kuomet ispanų užkariautojai patys tampa užkariauti, o jų pagrobti lobiai atsiduria piratų rankose arba yra amžiams prarasti jūroje. Štai kaip menininkas-poetas apibendrina gyvenimo fortūnos ir likimo siekimą: “Mūsų apsigyventa žemė yra klaida; viskas, kas mus supa, yra iškreiptas jos veidmainystės šešėlis.”

Menininkui-poetui Imperatoriaus degantis laivynas tampa gyvenimo sugriautų svajonių ir žlugusių siekių metafora. Kaip konceptualaus menininko, Narkiewicz-Laine darbai dažnai yra socio – politiniai komentarai, dažniausiai įsiveliantys į karštą politinę – socialinę kontraversiją ir debatus. Jis sulieja skirtumą tarp rašyto ar išsakyto žodžio ir grynos vizualinės reprezentacijos. Dažnai perteikti alternatyvią poetinę reikšmę jis vartoja žodžius kaip piktogramas arba ideogramas. Tokiu būdu mediumas iš tiesų yra žinia. Pasak menininko, “Piktogramomis dažnai peržengiamos kalbų ribos; tai kalba, kuria efektyviai galima komunikuoti su visais, nepaisant skirtingų kalbų ar kalbų šeimų. Iš esmės, į poeziją ir vizualiuosius menus aš žiūriu kaip į

vieną.”

PARODOS ATIDARYMAS – RUGPJŪČIO 15 DIENĄ, 19.30 VAL. KRAŽIŲ M. K. SARBIEVIJAUS KULTŪROS CENTRO PARODŲ SALĖJE (3 aukšte). Parodos atidaryme dalyvaus ir pats autorius.